Two caverns, a garden, and a thousand stars: the small store in Spain, 1929-1979

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2020.10953

Keywords:

Commercial interiors, modern spaces, nature metaphors, cavern-garden-stars, imagination landscape

Abstract

Small commercial establishments have the double condition of interior and exterior place, of public and private space and, therefore, also of culture –associated with the habitability of the interior– and by nature –linked to the unprotected exterior–. The result of this coexistence is the culturalization, through artifice, of nature within the commercial space. In the context of modernity, architectural projects emerge where nature also nourishes the imaginary quality of the business by building a new seductive spatiality through the metaphor of “typical elements from nature.” By means of a tour of modern stores in Spain (1929-1979), these being testing and research laboratories for their authors for larger-scale works, the design and execution of different scenographies for sales and commercial service are studied, from the approach through figurative representation of their elements –including direct use of these– to produce the materialisation of a metaphorical “interior landscape,” to the abstraction of the image of nature generating the environment and the envelope of a “landscape of the imagination.” A succinct journey that will take as its point of departure the cave –the primordial underworld– passing through the garden –the earthly – to end in the sky –the supra world–.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Armando Cano Redondo, Escuela Superior de Diseño de la Región de Murcia

Doctor arquitecto por la Universidad de Alicante desde 2017 con la tesis “Pequeños espacios, grandes proyectos. Los interiores comerciales en España (1919-1989): de la modernidad a la globalización”. Profesor de Diseñod de Interiores en el Departamento de Proyectos de la Escuela Superior de Diseño de la Región de Murcia desde 2006. Colaborador externo del grupo de investigación de la Universidad de Alicante: Metrópolis, Arquitectura y Patrimonio. Su obra como arquitecto ha sido seleccionada para los premios FAD, galardonada en los Premios de Arquitectura de la Región de Murcia y publicada en diversas revistas especializadas de ámbito nacional e internacional.

Andrés Martínez-Medina, Universidad de Alicante

Doctor arquitecto por la UPV, profesor titular de Composición Arquitectónica en la Universidad de Alicante y director del grupo de investigación: Metrópolis, Arquitectura y Patrimonio. Sus investigaciones versan sobre las materias de la ciudad y la arquitectura modernas, especialmente del movimiento moderno, del turismo y de patrimonios ‘incómodos’. Es miembro de comités científicos de congresos (EGA, Touriscape, FortMed), evaluador de revistas (Ciudad y Territorio, Vlc-Arquitectura, I2) y se integra en los equipos técnicos de DoCoMoMo Ibérico. Autor de diversos libros y artículos: Arquitectura del Sol, 2002; Miguel López: dibujos y arquitectura, 2008; Arquitecturas para la defensa de la costa, 2016.

References

Ábalos, Iñaki. Atlas pintoresco. Vol. 1, El observatorio. Barcelona: Gustavo Gili, 2005.

“Agencia de viajes Aero Jet.” Arquitectura, no. 161 (1972).

Aguilar Gil, Pablo. “Viaje a los agujeros de la memoria: Cuevas, pozos y madrigueras.” REIA, no. 11-12 (2018): 11-27.

Aristóteles. Poética. Translated by Alicia Villar Lecumberri. Madrid: Alianza Editorial, 2013.

Barthes, Roland. La Torre Eiffel. Barcelona: Paidós, 2011.

“Casablanca, dancing-salón de té.” Arquitectura, no. 171 (1933).

Crespo, Ángel. “Una obra de Francisco de Inza: ambientes interiores del restaurante Gijón.” Nueva Forma, no. 17 (1967): 47-49.

Daroca-Bruño, Francisco. Córdoba 1950: Rafael de la Hoz como motor de la modernidad. Córdoba: Diputación de Córdoba, 2019.

Deleuze, Gilles. El pliegue. Leibniz y el Barroco. Translated by José Vázquez and Umbelina Larraceleta. Barcelona: Paidós Ibérica, 1989. Originally published as Le Pli. Leibniz et le Baroque (París: Les Éditions de Minuit, 1988).

Donoghue, Denis. Metaphor. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2014.

“Edificio comercial en Madrid.” Informes de la Construcción, no. 73 (1955).

“El cabaré ‘Casablanca’ del arquitecto Luis Gutiérrez Soto. 1933. Antología.” Arquitectura, no. 238 (1982).

“El Jardinetto.” Cuadernos de Arquitectura y Urbanismo, no. 103 (1974).

Fernández-Galiano, Luis. “Treinta y dos elementos. Architecture, from System to Fragment.” Arquitectura Viva, no. 169 (2014): 11-58.

Fusco, Renato de. El placer del arte. Comprender la pintura, la escultura, la arquitectura y el diseño. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.

“Galería de Arte Sacro, 1961.” Nueva Forma, no. 53 (1969).

Gutiérrez Soto, Luis. “Casablanca.” Blanco y Negro (July 2nd, 1933): 183-184.

Gutiérrez Soto, Luis, and Carlos de Miguel. La Obra De Luis Gutierrez Soto. 2nd ed. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos, 1982.

“Il Giardinetto de Correa-Milá.” Arquitecturas Bis, no. 1 (1974).

Inza, Francisco. “Café Gijón.” Arquitectura, no. 55 (1963): 25-27.

Inza, Francisco. “Nuestros pueblos. ‘Arqueologismo’ y ‘formalismo.’” Arquitectura, no. 61 (1964): 55-56.

Laugier, Marc-Antoine. Ensayo sobre la arquitectura. Madrid: Akal, 1999.

“Librería Dau al Set, Valencia.” Cuadernos de Arquitectura y Urbanismo, no. 120 (1976).

“Local comercial en Barcelona.” Arquitectura, no. 111 (1968).

“Local comercial.” Cuadernos de Arquitectura y Urbanismo, no. 84 (1971).

“Local destinado a restaurante con servicio de mesas y barra.” Cuadernos de Arquitectura y Urbanismo, no. 84 (1971).

Loos, Adolf. “El principio del revestimiento.” In Escritos I, edited by Adolf Opel and Josep Quetglas, 151-157. Madrid: El Croquis, 1993.

Martín-Artajo, A., and Carlos de Miguel, coords. El arquitecto Curro Inza. Madrid: Cirsa, 1978.

Milizia, Francesco. Artes del Diseño. Madrid: Real Academia Española, and Consejo General de la Arquitectura Técnica en España, 1992.

Moneo, Rafael. “Il Giardinetto de Correa-Milá.” Arquitecturas Bis, no. 1 (1974): 17-21.

Monteys, Xavier. La calle y la casa. Urbanismo de interiores. Barcelona: Gustavo Gili, 2017.

Morales Cañada, Emilia. “Studio 52: Un ejemplo de modernidad arquitectónica en Córdoba.” Laboratorio del Arte, no. 7 (1994): 217-223.

Mozas, Javier. “Remediate, reuse, recycle. Los procesos RE- como expiación.” Revista independiente de arquitectura + tecnología, no. 39-40 (Spring-Autumn, 2012): 4-25.

Navarro Baldeweg, Juan. “Signos, materia, nada.” In Foro Crítica VI. Lecciones de arquitectura, 31-51. Alicante: Colegio Territorial de Arquitectos de Alicante, and Universidad de Alicante, 2014.

“Nuevo café en Madrid.” Arquitectura, no. 134 (1930).

“Oficinas para Swissair.” Revista Nacional de Arquitectura, no. 191 (1957).

Pardo, José Luis. “Interior, día.” In Interior, 154-171. Madrid: Ministerio de Fomento, and Fundación Arquia, 2014.

Peña Amaro, Antonio, José Díaz López, and Francisco Daroca Bruño. Rafael de la Hoz, catálogo de obras y proyectos. Córdoba: Demarcación en Córdoba del COA de Andalucía Occidental, 1991.

Quetglas, Josep. Artículos de Ocasión. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

Quetglas, Josep. “No te hagas ilusiones.” El Croquis, no. 49-50 (1991): 24-29.

“Reforma de un local en la Gran Vía madrileña.” Cortijos y Rascacielos, no. 58 (1950).

“Restaurante en el Café Gijón, 1963.” Nueva Forma, no. 53 (1969).

“Restaurante Reno.” Cuadernos de Arquitectura, no. 46 (1961).

Rieff, David. Elogio del olvido. Las paradojas de la memoria histórica. Barcelona: Debate, 2017.

“Swissair, líneas aéreas suizas.” Informes de la Construcción, no. 91 (1957).

“Tapicerías Gancedo, Madrid, 1961.” Nueva Forma, no. 53 (1969).

“Tienda de modas en Córdoba.” Revista Nacional de Arquitectura, no. 131 (1952).

“Tienda de venta de telas.” Arquitectura, no. 36 (1961).

“Tienda en Córdoba.” Revista Nacional de Arquitectura, no. 154 (1954).

“Tienda Maldá Import.” Cuadernos de Arquitectura, no. 71 (1969).

Venturi, Robert. Complejidad y contradicción en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 1980 (2nd ed.) (orig. Spa. 1977, orig. Eng. 1966).

Verdasco, Ángel. El archivo de Curro Inza. Madrid: Mairea, 2016.

Verdasco, Ángel. “Integrar la anomalía. Estrategias proyectuales en la obra de Inza.” REIA, no. 10 (2018): 215-231.

Published

2020-04-30

Issue

Section

Research articles