The body and death in the drawings of Aldo Rossi and their literary references

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2022.15735

Keywords:

Aldo Rossi, body, death, drawing, Georges Bataille

Abstract

In recent years, there has been a renewed interest in Aldo Rossi that has posited an alternative approach to his work, initiating incursions into the political, cultural and anthropological subtexts that his work offers. This article aims to contribute to these new readings with a tour of Rossi’s work that focuses on a fundamental theme in the studies of modern anthropology: the culture of the body and death as a central aspect of the most elementary human relationships. Through an investigation of some of Rossi’s less explored intellectual references, especially those of Georges Bataille, as well as other particularities of his work, seen mainly in his drawings, this study seeks to reveal this underlying substrate in the works of the Milanese architect and posits their relevance in understanding the deeper relationships that nourish the human experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco González de Canales, Catedrático de Composición de la Universidad de Sevilla

Francisco González de Canales es catedrático de Composición Arquitectónica de la Universidad de Sevilla. Desde 2008 ha sido invitado regularmente a la Architectural Association School of Architecture de Londres. Estudió arquitectura en Sevilla, Barcelona y Harvard. Para sus estudios de posgrado recibió las becas FPI, PIFA y la Caixa. Trabajó para Foster+Partners y Rafael Moneo. En 2003 funda Canales Lombardero con Nuria Álvarez Lombardero, oficina con la que ha recibido distintasdistinciones y publicado su trabajo en revistas internacionales. Entre 2002 y 2006 fue director de la revista Neutra del Colegio de Arquitectos de Sevilla, y parte de su redacción hasta su desaparición en 2010. Entre 2008 y 2012 fue coordinador del programa público de la Architectural Association de Londres como AACP coordinator. Ha sido profesor invitado en diversas instituciones internacionales y publicado más de 30 artículos en revistas especializadas. Entre sus libros se encuentran: First Works: Emergent architectural practices of the 1960s and 1970s(2009, con B. Steele), Experiments with life itself(2013), Rafael Moneo: Una reflexión teórica desde la profesión. Materiales de archivo 1961-2013(2013), Rafael Moneo: Building, Teaching, Writing(2015, con N. Ray), Politics and digital fabrication. An ongoning debate(2016, con N. A. Lombardero) y El arquitecto como trabajador(2018), Consideraciones sobre la obra de Rafael Moneo (2019) y El Manierismo y su ahora (2020).

References

Bataille, Georges. El azul del cielo. Barcelona: Tusquets, 1985.

Bataille, Georges. El erotismo. Barcelona: Mateu, 1971.

Bataille, Georges. Historia del erotismo. Madrid: Errata Naturae, 2015.

Bataille, Georges. El ojo pineal: Precedido de El ano solar y Sacrificios. Valencia: Pre-Textos, 1996.

Deleuze, Gilles. La lógica de la sensación. Madrid: Arena Libros, 2001.

Didi-Huberman, Georges. El bailaor de soledades. Valencia: Pre-textos, 2008.

Ferlenga, Alberto, ed. Aldo Rossi. Tutte le opere. Milano: Electa, 1999.

García Lorca, Federico. Obras completas. Madrid: Aguilar, 1986.

Ghirardo, Diane. Aldo Rossi and the Spirit of Architecture. New Haven, CT: Yale University Press, 2019.

Ghirardo, Diane. “The Blue of Aldo Rossi’s Sky.” AA Files, no. 170 (2019): 159-72.

González García, Ángel. Pintar sin tener ni idea y otros ensayos de arte. Madrid: Lampreave & Millán, 2008.

González García, Ángel, interview by Fietta Jarque. “Las ideas estropean la pintura.” Babelia, El País, April 5, 2008.

Grassi, Giorgio. La construcción lógica de la arquitectura. Barcelona: Publicaciones del Colegio Oficial de Arquitectos de Cataluña y Baleares, 1973.

Krauss, Rosalind. La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza, 1996.

Lacan, Jacques. Escritos 1. México: Siglo XXI, 2009.

Leiris, Michel. El África fantasmal. Valencia: Pre-Textos, 2007.

Lévi-Strauss, Claude. El pensamiento salvaje. México: FCE, 1964.

Lopes, Diogo Seixas. Melancholy and Architecture. On Aldo Rossi. Zurich: Park Books, 2015.

Moneo, Rafael. Inquietud teórica y estrategia proyectual en ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.

Moneo, Rafael. Principios diversos en seis arquitectos contemporáneos. Madrid: Círculo de Bellas Artes, 1995. DVD.

Nancy, Jean-Luc. Corpus. Madrid: Arena libros, 2003.

Pardo, José Luis. El cuerpo sin órganos. Valencia: Pre-textos, 2011.

Rossi, Aldo. “La arquitectura análoga.” 2C. Construcción de la ciudad, no. 2 (1975): 8-11.

Rossi, Aldo. La arquitectura de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili, 1971.

Rossi, Aldo. Autobiografía científica. Barcelona: Gustavo Gili, 1984.

Rossi, Aldo. “La città analoga: tavola.” Lotus International, no. 13 (1976): 4-7.

Rossi, Aldo. “Conferències a l’Escola. Cicle «Arquitectura: Professió i cultura.»” Annals d’arquitectura, no.2 (1983): 6-26.

Rossi, Aldo. Para una arquitectura de Tendenza. Escritos, 1956-1972. Barcelona: Gustavo Gili, 1977.

Rossi, Aldo. I quaderni azzurri, 1968-1992. Milano: Electa; Los Ángeles: The J. Paul Getty Research Institute, 1999.

Rossi, Aldo, Gianni Braghieri, and Roberto Freno. “ Teatrino Científico.” 2C. Construcción de la ciudad, no. 14, (1979): 40-47.

Sainz Gutiérrez, Victoriano. Aldo Rossi y Sevilla. El significado de unos viajes. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2019.

Savi, Vittorio. L’architettura di Aldo Rossi. Milano: Franco Angeli, 1981.

Valente, José Ángel. Variaciones sobre el pájaro y la red. Barcelona: Tusquets, 1991.

Downloads

Published

2022-04-29

Issue

Section

Research articles
Received 2021-06-06
Accepted 2022-03-09
Published 2022-04-29