Further observations on the light in the Pantheon in Rome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4995/vlc.2015.3376

Keywords:

Pantheon, light, orientation, access, interior space

Abstract

Adriano’s Pantheon is one of the most celebrated works in the history of architecture. Many questions have captivated its visitors, but it is the light that has captured most of the attention: after stripping the building of its symbolic load, the manifestation of its interior light seems to be the only purpose of this immense “space-light” that has fascinated architects, art historians, painters and photographers throughout time. It seems difficult to add anything new, but being fully aware of this, the author of this article hopes to point out some of the different aspects of light in the Pantheon that he considers haven’t been developed enough: the reason behind the solar and urban orientation of the temple regarding the north-south axis; the reconstruction of the light and shadow sequence that must have occurred in the original access to the interior of the temple; the interpretation of the ocular beam of light as an immaterial reminiscence of the false central support of the Etruscan domes, turned into a subtle column that without ever reaching the vertical position, falls in different ways on the surfaces that create the interior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oscar Linares de la Torre, Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona Universitat Politècnica de Catalunya

Oscar Linares de la Torre es Arquitecto (2008) con 10 MH en el Proyecto Final de Carrera por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Barcelona (ETSAB) y actualmente está terminando su tesis doctoral “La estructuración del espacio arquitectónico por la gravedad y la luz” en la misma universidad bajo la dirección del Catedrático de Proyectos Arquitectónicos Carlos Ferrater Lambarri.

Ha dado clases en la ETSA Barcelona (UPC), la ETSA Madrid (UPM), el EsDi (URL) y The Sir John Cass Faculty Of Architecture (London Metropolitan University), entre otras escuelas de arquitectura.

Es miembro del equipo de redacción de la Revista DPA del Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la Univeridad Politécnica de Cataluña, y autor de “La luz es el tema” de la revista Diagonal.

Ha desarrollado una intensa actividad profesional en España, Reino Unido, Alemania, Dinamarca, Suiza, Suecia, Hungría, Estados Unidos, México, Colombia, Arabia Saudí y Qatar.

Su actividad investigadora y proyectual ha sido publicada a nivel nacional e internacional.

References

DELEUZE, G. El pliegue. Leibniz y el barroco. Barcelona: Paidós, 1898

GIEDION, S. El Presente eterno: los comienzos de la arquitectura. Madrid: Alianza, 1981

HATECOEUR, L. Mystique et Architecture: Symbolisme du cercle et de la coupole. Paris: A. et J. Picard et Cie, 1954

LANCIANI, R. Forma Urbis Romae, Quasar, Roma, 1990

MACDONALD, W. L. The Pantheon: design, meaning and progeny. Cambridge: Harvard University Press, 1976

MIGUEL ARBONÉS, E. La Luz en la configuración del espacio. Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid, 2006

MONTERO FERNÁNDEZ, F.J. El Panteón: Imagen, Tiempo y Espacio. Proyecto y Patrimonio. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2004

STAMPER, J. W. The Architecture of Roman temples: the republic to the middle empire. Cambridge: Cambridge University Press, 2005

TAYLOR, R. Los Constructores romanos: un estudio sobre el proceso arquitectónico. Tres Cantos: Akal, 2006

VITRUVIO POLIÓN, M.; ORTIZ Y SANZ, J. (ed.): Los Diez Libros de Arquitectura. Madrid: Akal, 1987

WADDELL, G. Creating the Pantheon: design, materials and construction. Roma: “L’Erma” di Bretschneider, 2008

Published

2015-04-14

Issue

Section

Research articles
Received 2014-11-11
Accepted 2015-02-09
Published 2015-04-14