La utilización de rúbricas para la evaluación del trabajo colaborativo del alumnado en las wikis

Authors

  • María Cristina Santana Quintana Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
  • María Jesús Vera Cazorla Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

DOI:

https://doi.org/10.4995/rlyla.2013.1316

Keywords:

Social learning, Marking criteria, Assessment rubrics, Wikis

Abstract

The aim of this article is to address the complex issue of the evaluation of educational activities offered by new technology resources. One of these innovations is related to social software tools, specifically with the use of Wikis as a space for communication and presentation tasks. The establishment of tools such as wikis is causing many teachers to redefine not only the educational aspects of their teaching, but also to delineate consistent assessment criteria. For this reason, it is important to use rubrics as an evaluation method since rubrics enable teachers to qualify students according to some criteria already specified, making the evaluation process more transparent and simple.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Jesús Vera Cazorla, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

Doctora en Filologia Moderna desde 1999, soy profesora de Linguística Aplicada y Lengua Inglesa en Filologia Moderna.

References

Anguita Martínez, R.; García Sastre, S.; Villagrá Sobrino, S.; Jorrín Abellán, I.M. (2010). “Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la facultad de educación”. ”. En RED. Revista de Educación a Distancia 10/12, 2-19.

Benckendorff, P. (2009). “Evaluating Wikis as an Assessment Tool for Developing Collaboration and Knowledge Management Skills”. In Journal of Hospitality and Tourism Management, 16, 102-112. http://dx.doi.org/10.1375/jhtm.16.1.102

Caple, H. y Bogle, M. (2011). “Making group assessment transparent: what wikis can contribute to collaborative projects.” In Assessment and Evaluation in Higher Education, 1-13. Taylor & Francis Group.

Chang, Y.K.; Morales-Arroyo, M.A.; Than, H.; Tun, Z. y Wang, Z. (2010-11). “Collaborative learning in wikis”. En Education for Information 28, 291-303.

Devesa, M.; Gutiérrez, A.; Laguna, M.; Palacios, A.; Serrrano, M.; Torrego, L. (2008). “Desarrollo del practicum mediado por la plataforma Moodle de enseñanza virtual”. En Guilarte, C. (coord.) Experiencias de innovación docente en la Universidad de Valladolid. Valladolid: Ed UVA, 41-52.

Domínguez Fernández, G.; Torres Barzabal, L.M.; López Meneses, E. (2010). Aprendizaje con wikis. Usos didácticos y casos prácticos. Sevilla: Editorial MAD.

Ferris, S.P. y Wilder, H. (2006). “Uses and Potentials of Wikis in the Classroom”. En Innovate

http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=258.

[fecha acceso: 06.11.12].

García Laborda, J. (2010). “Cambios en los estilos de aprendizaje inducidos por el uso de la red social”. En RED. Revista de Educación a Distancia 22,1-10.

Hadjerrouit, S. (2011). “A Collaborative Writing Approach to Wikis: Design, Implementation, and Evaluation”. In Issues in Informing Science and Information Technology, 431-449.

Harsell, D.M. (2010). “Wikis in the Classroom: Faculty and Student Perspective”. En Journal of Political Science Education 6/3, 310-314. http://dx.doi.org/10.1080/15512169.2010.494477

He, W. (2011). “Using Wikis to Enhance Website Peer Evaluation in an Online Website Development Course: An Exploratory Study”. En Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 235-247.

Hidalgo Sanpedro, A. (2012). “Programa de capacitación docente para profesores universitarios sobre el uso de la herramienta wiki como estrategia de enseñanza en la formación de adultos”. En RED. Revista de Educación a Distancia 31, 1-15.

Judd, T.; Kennedy, G.; Cropper, S. (2010). “Using wikis for collaborative learning: Assessing collaboration through contribution”. En Australasian Journal of Educational Technology, 26(3), 341-354.

Klobas, J. (2006). Wikis: Tools for Information Work and Collaboration. Oxford: Chandos Publishing.

Lot, C. (2005). “Introduction to the Wiki. Distance Learning Systems. Center for DistanceEducation”.

http://distance.uaf.edu/dls/resources/present/cc-aug 04/wiki/index.cfm

[fecha acceso: 15.05.10].

Lund, A. (2008). “Wikis: a collective approach to language production”. En ReCALL 20/1, 35-54. http://dx.doi.org/10.1017/S0958344008000414

Mancho Barés, G.; Porto Requejo, M.D. y Valero Garcés, C. (2010). “Wikis e Innovación Docente”. RED Revista de Educación a Distancia 10/21, 1-17.

http://www.um.es/ead/Red_U/m4/1-ManchoPortoValero.pdf

[fecha acceso: 05.11.12].

Martín Sánchez, M.A. y Alonso Díaz, L. (2009). “La Universidad de Extremadura y su compromiso pedagógico con la educación virtual: los wikis como expresión de la web 2.0.” RED - Revista de Educación a Distancia, 1-24.

http://www.um.es/ead/red/M11/3-MartinAlonso.pdf Consultado el 06.06.10

[fecha acceso: 26.05.10].

Mason, R. y Rennie, F. (2008). E-Learning and Social Networking Handbook. Resources for Higher Education. New York-London: Routledge-Taylor & Francis Group.

Pérez Fernández, F. (2006). “Usos educativos de wikis”. Escuela Abierta 9, 127-144.

Ruth, A. y Houghton, L. (2009). “The wiki way of learning”. En Australasian Journal of Educational Technology 25/2, 135-152.

Tetard, F., Patokorpi, E. y Packalén, K. (2009). “Using wikis to support constructivist learning: a case study in university education settings”. Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, 1-10.

Trenti, G. (2009). “Using a Wiki to Evaluate Individual Contribution to a Collaborative Learning Project”. En Journal of Computer Assisted Learning, 25(1), 43-55. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00276.x

Published

2013-06-01

Issue

Section

Articles