Architectural Theory and Graphical Criteria for Modelling Certain Late Gothic Projects by Hernan Ruiz "the Elder"

Authors

  • Antonio Luis Ampliato Briones Universidad de Sevilla
  • Pilar Gimena Córdoba Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.4995/var.2014.4171

Keywords:

Drawing, Analysis, Late gothic, Heritage, Architecture

Abstract

This paper primarily reflects on the need to create graphical codes for producing images intended to communicate architecture. Each step of the drawing needs to be a deliberate process in which the proposed code highlights the relationship between architectural theory and graphic action. Our aim is not to draw the result of the architectural process but the design structure of the actual process; to draw as we design; to draw as we build. This analysis of the work of the Late Gothic architect Hernan Ruiz the Elder, from Cordoba, addresses two aspects: the historical and architectural investigation, and the graphical project for communication purposes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Luis Ampliato Briones, Universidad de Sevilla

Escuela de Arquitectura Superior. Dpto. de Expresión Gráfica Arquitectónica. Universidad de Sevilla

Pilar Gimena Córdoba, Universidad de Sevilla

Escuela de Arquitectura Superior. Dpto. de Expresión Gráfica Arquitectónica. Universidad de Sevilla

References

BARTOLI, M. T. (1978): "Ichnographia Ortographia, Scaenographia", en Studie Documenti di Architectura, nº 8, pp. 197-208.

CORTÉS, J.A. Y MONEO, J.R. (1976): Comentarios sobre dibujos de 20 arquitectos actuales. Madrid, E.T.S.A.M.

EWERT Y WISSHAK (1981): Forschungen zur almohadischen Moschee Mainz. Philipp von Zabern.

ERASMUS, D. (1528): Enquiridion o Manual del Cauallero Christiano compuesto en latin por Erasmo en la sagrada y buena theologia doctor catolico y famosissimo y por ser tal, hecho del consejo de su Magestad, puesto en esta lengua por mandado del muy Illustre y Reuerendissimo señor Don Alonso Manrique arçobispo de Seuilla... . Valencia: Por Jorge Costilla.

GIMENA CÓRDOBA, P. (2014): "Forma, espacio y estructura en la transición al renacimiento cordobés. Tradición e innovación en la arquitectura de Hernán Ruiz ´el Viejo´". Tesis doctoral. Defensa: Junio 2014. Calificación: Sobresaliente Cum Laude. Director: Dr. Antonio Luis Ampliato Briones. Sevilla.

JORDANO BARBUDO, M.A. (1996): Arquitectura Medieval Cristiana En Córdoba: Desde La Reconquista Al Inicio Del Renacimiento. Córdoba: Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones.

NIETO CUMPLIDO, M. (1998): La Catedral de Córdoba. Publicaciones de la Obra Social y Cultural de Cajasur, Córdoba.

NORBERG-SCHULZ (2007): Intenciones en arquitectura. Gustavo Gili, Barcelona.

RAMÍREZ DE LAS CASAS DEZA, L. (1866): Descripción de la Iglesia Catedral de Córdoba. Imprenta de Rafael Rojo. Córdoba.

ROSAS ALCÁNTARA, E. (2002): “Hernán Ruiz I, el origen de una dinastía de arquitectos“. Arte, Arqueología e historia. nº 9. pp. 55-61.

SIMSON, O. (1985): La Catedral Gótica: Los Orígenes de La Arquitectura Gótica Y El Concepto Medieval Del Orden. Madrid: Alianza.

VILLAR MOVELLÁN, A. (1995): Guía artística de la provincia de Córdoba. Universidad de Córdoba.

VVAA. (2006): Jornadas de La Historia de Lucena. Lucena: Fundación Miguel Pérez Solano. Excmo. Ayuntamiento de Lucena. Delegación de Patrimonio Histórico.

VVAA. (2010): La Prioral de El Puerto de Santa María: El Proyecto Gótico Original. Sevilla: Universidad de Sevilla [etc.].

Published

2014-10-23

How to Cite

Ampliato Briones, A. L., & Gimena Córdoba, P. (2014). Architectural Theory and Graphical Criteria for Modelling Certain Late Gothic Projects by Hernan Ruiz "the Elder". Virtual Archaeology Review, 5(11), 5–13. https://doi.org/10.4995/var.2014.4171

Issue

Section

Articles