Web didáctica: “Cabrera de Mar, arqueologia i patrimoni”. Un ejemplo de reconstrucción o anastilosis virtual de yacimientos y paisajes arqueológicos íberos, romanos y medievales. La infografía al servicio de la arqueología, del patrimonio y de la educación.

Authors

  • Josep Maria Rovira i Juan

DOI:

https://doi.org/10.4995/var.2010.4722

Keywords:

Archaeology, Heritage, Virtual restitution, Iberians, Romans, Cabrera del mar

Abstract

Presentation of the educational Web www.cabrerademarpatrimoni.cat “Cabrera de Mar, arqueología i patrimoni”. Web whose central objective disclosure (to the general public, but especially to our elementary and secondary students) of archeology and heritage Iberian, Roman, medieval and modern, making it understandable to make the content and value that has no doubt to educate in the values of heritage and its preservation. The thread and the most characteristic element is anastilosis or virtual reconstruction of archaeological sites. Throughout the communication is intended to answer the question "what is, for what it is, and as for who is it? With the teaching’s Web that we present today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josep Maria Rovira i Juan

Profesor de Secundaria. Colaborador de DidPatri de la Universitat de Barcelona

References

BALLART, J. (1996) El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Ariel, Barcelona.

CARRERA, C. (2006): L’ús de les TIC en la difusió arqueològica a Catalunya: museus, exposicions i jaciments arqueològics, En GONZÁLEZ MARCÉN, P. (ed), Actes del VIè Seminari d’Arqueologia i Ensenyament. Octubre de 2006, Treballs d'Arqueologia,12 . Universidad Autónoma de Barcelona Bellatera: pp. 87-100.

FERNÁNDEZ, J. A. (2006): Infografia y Patrimonio Arquitectónico. En En GONZÁLEZ MARCÉN, P. (ed.), Actes del VIè Seminari d’Arqueologia i Ensenyament. Octubre de 2006, Treballs d'Arqueologia,12. Universidad Autónoma de Barcelona Bellatera: pp. 23-34.

HERNÀNDEZ, X. (1998). La didàctica en els espais de presentació del Patrimoni. Consideracions epistémològiques. En GONZÁLEZ MARCÉN, P. (ed), Arqueologia i ensenyament. Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra: 139-149

RUÍZ ZAPATERO, G. (1998). Fragmentos del pasado: la presentación de sitios arqueológicos y la función social de la Arqueología. En GONZÁLEZ MARCÉN, P. (ed.), Arqueologia i ensenyament. Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra: 7-34.

SANCHO, M. (2006): Les TIC en la recerca, la interpretació i el procés d’aprenentatge de l’arqueologia. En GONZÁLEZ MARCÉN, P. (ed),. Actes del VIè Seminari d’Arqueologia i Ensenyament. Octubre de 2006, Treballs d'Arqueologia,12 . Universidad Autónoma de Barcelona Bellatera: pp. 101-109.

SANTACANA, J., SERRAT, N. (coord.) (2005): Museografia didáctica. Barcelona: editorial Ariel.

SANTACANA, J., HERNÀNDEZ, X. (1999). Enseñanza de la arqueología y la prehistoria. Lleida: Ed. Milenio

Published

2010-05-25

How to Cite

Rovira i Juan, J. M. (2010). Web didáctica: “Cabrera de Mar, arqueologia i patrimoni”. Un ejemplo de reconstrucción o anastilosis virtual de yacimientos y paisajes arqueológicos íberos, romanos y medievales. La infografía al servicio de la arqueología, del patrimonio y de la educación. Virtual Archaeology Review, 1(2), 161–166. https://doi.org/10.4995/var.2010.4722

Issue

Section

Articles