The effect of worry about health, interest in gastronomy and social activity over quality wine consumption intensity

Authors

  • Laura Martínez-Carrasco Martínez Universidad Miguel Hernández
  • Margarita Brugarolas Mollá-Bauzá Universidad Miguel Hernández
  • Francisco José Del Campo Gomis Universidad Miguel Hernández
  • África Martínez Poveda Universidad Miguel Hernández

DOI:

https://doi.org/10.7201/earn.2004.07.02

Keywords:

quality wine, structural equation models, consumption frequency

Abstract

The aim of this work is the design of a theoretical model that explains quality wine consumption frequency. To collect the data, two surveys were carried out: the first one to 50 hostel professionals from Alicante, and the second one to 408 wine consumers from the same region. Structural equation models was used to estimate the model. This method allows for the construction of independent latent (unobserved) variables which influence consumption intensity. Moreover, this analysis permit the quantification of the influence of the theoretical constructs over the dependent variable. The results show that the variable that influence the most over quality wine consumption intensity is the «interest in gastronomy », followed by the «social activity». The «worry about health» has a negative influence over consumption intensity, that is, the highest worry about health, the lowest consumption intensity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Martínez-Carrasco Martínez, Universidad Miguel Hernández

Departamento de Economía Agroambiental, Ingeniería Cartográfica y Expresión Gráfica en la Ingeniería

Margarita Brugarolas Mollá-Bauzá, Universidad Miguel Hernández

Departamento de Economía Agroambiental, Ingeniería Cartográfica y Expresión Gráfica en la Ingeniería

Francisco José Del Campo Gomis, Universidad Miguel Hernández

Departamento de Economía Agroambiental, Ingeniería Cartográfica y Expresión Gráfica en la Ingeniería

África Martínez Poveda, Universidad Miguel Hernández

Departamento de Economía Agroambiental, Ingeniería Cartográfica y Expresión Gráfica en la Ingeniería

References

Aaker, D.A. y Bagozzi, R.P. (1979). «Unobservable variables in structural equation models with an application in industrial selling». Journal of Marketing Research, XVI (mayo):147-158. https://doi.org/10.1177/002224377901600201

Anderson, J.C. y Gerbing, D.W. (1988). «Structural equation modelling in practice: a review and recommended two-step approach». Psychological Bulletin, 103 (3):411-423. https://doi.org/10.1037//0033-2909.103.3.411

Bello, L. y Cervantes, M. (2002). «La propuesta de un modelo positivo del proceso de compra del vino y análisis de la influencia de los factores situacionales en los atributos determinantes». Cuadernos Aragoneses de Economía, 12 (1):47-64.

Bernabéu, R. y Olmeda, M. (2002). «Factores que condicionan la frecuencia de consumo de vino». Distribución y Consumo, 65 (septiembre-octubre):57-61.

Bollen, K.A. (1998). Structural equation models. Enciclopedia of Biostatistics. P. Armitage & T. Colton (editors in chief). Sussex, England: John Wiley.

Bujanda, L.; Gutiérrez, M.A. y Marimón, J.M. (1999). «El vino a dosis moderadas: salud o enfermedad ». Medicina Clínica, 112 (1):29-35.

Calduch, E. y Proensa, A. (1995). «El nuevo mercado del vino». Distribución y Consumo, 19 (diciembre-enero):93-105.

Calvo, D. (2001). ¿Cómo minimizar el riesgo percibido y recuperar la confianza del consumidor en el sector del vacuno? IV Congreso Nacional de Economía Agraria. Septiembre, 2001. Pamplona.

Castro, J.A. y Galindo, M.P. (2000). Estadística multivariante. Análisis de correlaciones. Amarú Ediciones. Salamanca.

De la Torre, M.C. (1997). «Ideas actuales sobre la composición del vino. Situación que apoya la hipótesis “Vino y salud”». Distribución y Consumo, 32 (febrero-marzo):67.

Del Río, M.C. (2002). «Alcohol, jóvenes y accidentes de tráfico». Medicina Clínica, 4 (1):20-27. https://doi.org/10.1016/S1575-0973(02)70047-0

Delgado, M.L. y Caldentey, P. (1993a). «El comportamiento del consumidor: aplicación de la escala jerárquica Maslow-Alvensleben al consumo de vino». Revista de Estudios Agrosociales, 163:195-218.

Delgado, M.L. y Caldentey, P. (1993b). «Segmentación del mercado de consumidores del vino de Córdoba». Investigación Agraria: Economía, 8 (2):209-221.

Díez, J. (1992). Cuadernos metodológicos. Métodos de análisis causal. Centro de Investigaciones Sociológicas. Madrid.

Edwards, F. y Mort, G. (1991). «The expert wine taster». International Marketing Review, 8(4):8-12. https://doi.org/10.1108/EUM0000000001538

Estruch, R. (2002). «Alcohol y corazón, dos caras de una misma moneda». Medicina Clínica, 118 (18):696-697. https://doi.org/10.1016/S0025-7753(02)72500-1

Farre, R. (1995). «El vino como componente de la dieta». Distribución y consumo, 19 (diciembre-enero):126-127.

Fernández, P. (1996). «La configuración de la imagen de la marca vino de Rioja: la construcción de su discurso político». Investigación y Marketing, 56:6-15.

Fornell, C. y Larcker, D.F. (1981). «Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error». Journal of Marketing Research, XVIII (febrero):39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104

Fraj, E. y Martínez, E. (2003). El comportamiento del consumidor ecológico explicado a través de una escala de actitudes. XIV Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing. Granada.

Fuchs, Charles S.; M.D., Meir J.; Stampfer, M.D.; Graham, A.; Colditz, M.B.; B.S.; Edward, L.; Giovannucci, M.D.; JoAnn, E.; Manson, M.D.; Ichiro Kawachi, M.B.; Ch.B.; David, J.; Hunter, M.B.; B.S.; Susan, E.; Hankinson, R.N.; Sc.D., Charles H. Hennekens, M.D., Bernard Rosner, Ph.D., Frank E. Speizer, M.D.; Walter, C. y Willett, M.D. (1995). «Alco-hol Consumption and Mortality among Women». The New England Journal of Medicine, 332 (19):1245-1250. Goldberg, I. (2003). «To drink or not to drink». The New England Journal of Medicine, 348(2):163-164. https://doi.org/10.1056/NEJMe020163

Goldsmith, R.E. y d’Hauteville, F. (1998). «Heavy wine consumption: empirical and theoretical perspectives». British Food Journal, 100 (4):184-190. https://doi.org/10.1108/00070709810207865

Gómez Rábago, M.L. y Gómez Navarro, R. (2001). «Valoración del consumo de alcohol en estudiantes de derecho y de medicina de la Universidad Complutense de Madrid». Medicina Clínica, 27 (7):339-347. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(01)73983-4

Gómez-Limón, J.A.; De Ángel, A. y San Martín, R. (2001). «El consumo de vino en la población joven de la ciudad de Valladolid». Viticultura y Enología Profesional, (73):7-33.

Grande, I. y Abascal, E. (2000). Fundamentos y Técnicas de Investigación Comercial. Ed. Esic Editorial. Madrid.

Hair, J.F.; Anderson, R.E.; Tatham, R.L. y Black,W.C. (1999). Análisis Multivariante. 5ª Edición. Prentice Hall Iberia. Madrid.

Hoffman, D. y Rungie, C. (2002). «Changes in socio-demographic factors underlying wine and alcohol consumption behaviour and beverage preferences: focusing on the Australian wine and alcohol consumer and generation X». XXVII Congreso Mundial de la Viña y el

Vino. Bratislava.

Lauroba, I. (1999). «Los vinos del siglo próximo». Viticultura y Enología Profesional 62:5-12.

Luque, T. (2000). Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados. Pirámide,Madrid.

Millán, A. y Yagüe, M.J. (1997). «Consumo de vino. Evolución y tendencias». Distribución y Consumo, 32 (febrero-marzo):17-35.

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (2000). Las Denominaciones de Origen de Vinos en el Mercado Nacional. Estudio realizado por IKERFEL. Investigaciones de Mercado y Marketing Estratégico.

Mula, A.I. (1992). «Guía de actuación para los vinos tranquilos». Aral. 1142:49-50.

Rivera, L. y López, M.C. (2001). «Consumo de carne de ternera en la Comunidad Valenciana. El comportamiento del consumidor». Ganadería, 11 (diciembre):51-55.

Rodríguez-Barrio, J.E.; Rivera, L.M. y Olmeda, M. (1990). Gestión Comercial de la Empresa Agroalimentaria. Mundi-Prensa. Madrid.

Sanzo, M.J.; Del Río, A.B.; Iglesias, V. y Vázquez, R. (2001). El efecto de la actitud y de la calidad percibida sobre la intención de compra de un producto agroalimentario tradicional. XI Congreso Nacional de ACEDE. Zaragoza.

Sulé, M.A. y Lévy, J.P. (1998). «An empirical examination of the perceived quality of fruits». Revista Ciencia Ergo Sum, 5 (3):233-238.

Sulé, M.A.; Paquin, J.P. y Mangin, J.P. (2002). «Modelling Perceived Quality in Fruit Products: Their Extrinsic and Intrinsic Attributes». Journal of Food Products Marketing, 8 (1):29-49. https://doi.org/10.1300/J038v08n01_03

Thun, M.D.; Richard Peto, F.R.S.; Alan, D.; Lopez, Ph.D.; Jane, H.; Monaco, M.S.; S. Jane Henley, B.A.; Clark, W.; Heath, M.D. y Richard Doll, F.R.S. (1997). «Alcohol Consumption and Mortality among Middle-Aged and Elderly U.S. Adults». The New England Journal of Medicine, 337 (24):1705-1714. https://doi.org/10.1056/NEJM199712113372401

Toscano, E. (1991). «El descenso del consumo de vino y sus causas». Aral 1094 (marzo):71-76.

Twedt, D. (1964). «How important to marketing strategy is the «heavy user?» Journal of Marketing Research, 28 (January):71-72. https://doi.org/10.1177/002224296402800116

Vázquez, R.; Sanzo, M.J.; Del Río, A.B. e Iglesias, V. (2002). «La actitud y el proceso de elección de compra: una aplicación en un producto de alimentación». Cuadernos aragoneses de Economía, 12 (1):15-46.

Published

2011-10-21

Issue

Section

Article