Dynamic capabilities in the internationalization process of companies distributing products of the agribusiness sector
DOI:
https://doi.org/10.7201/earn.2016.02.01Keywords:
Dynamic capabilities, agricultural distribution, export success, intermediates.Abstract
The agri-food sector faces important internal and external barriers to internationalization that could be overcome by the development of dynamic capabilities. Generic dynamic capabilities generate sector and environment specific dynamic capabilities that directly contribute to overcome the barriers of internationalization. Our contribution is to determine which specific dynamic capabilities of the distribution companies collaborate to overcome these barriers and as a consequence to improve international results. A qualitative study with directors and managers of the sector was carried out. The results give rise to confirm that the specific dynamic capabilities largely help to resolve the internal barriers that hinder the internationalization process; this translates into a better export performance.Downloads
References
Albisu, L. (2014). “Reflexiones sobre la evolución de la economía agroalimentaria”. Economía Agraria y Recursos Naturales (Agricultural and Resource Economics), 14(1): 105-112. http://doi.org/47g.
Álvarez, L., Vázquez, R. y Santos, L. (2001). El concepto de orientación al mercado: perspectivas, modelos y dimensiones de análisis. Documentos de trabajo (Universidad de Oviedo. Facultad de Ciencias Económicas), 245: 1-29.
Ameur, M. y Gil, J. (2003). “Estrategias empresariales y propensión exportadora de la industria agroalimentaria catalana y española”. Economía Agraria y Recursos Naturales, 3(6): 101-127.
Baamonde, E. (2009). “El cooperativismo agroalimentario”. Mediterráneo Económico, 15: 229-246.
Barreto, I. (2010). “Dynamic capabilities: A review of past research and an agenda for the future”. Journal of Management, 36(1): 256-280. http://doi.org/cp3q5g.
Beske, P., Land, A. and Seuring, S. (2014). “Sustainable supply chain management practices and dynamic capabilities in the food industry: A critical analysis of the literature”. International Journal of Production Economics, 152: 131-143. http://doi.org/bstd.
Boccherini, J.A. (2009). “Nuevos retos competitivos para la cadena agroalimentaria española”. MERCASA (2010), Alimentación En España, 17-27.
Cajamar. (2016). “El sector agro-mar-alimentario español. Una visión renovada”. Mediterráneo Económico, 28.
Calderón, H., Fayos, T. y Mir, J.B. (2013). “La internacionalización de las cooperativas agroalimentarias: Necesidad y problemática”. Mediterráneo Económico, 24: 61-76.
Calderón, H., Fayos, T. y Turbillejas, B. (2007). “El éxito en la internacionalización en un entorno global: Planificación de marketing, cooperación y compromiso internacional”. Mediterráneo Económico, 11: 113-128.
Carrión, G.A. (2006). “La calidad en los métodos de investigación cualitativa: Principios de aplicación práctica para estudios de casos”. Cuadernos De Economía y Dirección De La Empresa, 29: 57-82.
Cavusgil, S.T. y Zou, S. (1994). “Marketing strategy-performance relationship: An investigation of the empirical link in export market ventures”. The Journal of Marketing, 58(1): 1-21.
Cavusgil, S.T. y Knight, G. (2015). “The born global firm: An entrepreneurial and capabilities perspective on early and rapid internationalization”. Journal of International Business Studies, 46(1): 3-16. http://doi.org/bstf.
CNC. (2011). Informe sobre las relaciones entre fabricantes y distribuidores del sector alimentario, Comisión Nacional de Competencia, Madrid.
Deloitte. (2015). Global Powers of Retailing.
DGCEI. (2014). Barreras en mercados exteriores. Boletín Económico de ICE, 3061: 3-25, Dirección General de Comercio Exterior e Inversiones, Ministerio de Economía y Competitividad, Madrid.
Easterby-Smith, M., Lyles, M.A. y Peteraf, M.A. (2009). “Dynamic capabilities: Current debates and future directions”. British Journal of Management, 20(1): 1-8. http://doi.org/dfsg44.
Eisenhardt, K.M., y Martin, J.A. (2000). “Dynamic capabilities: What are they”. Strategic Management Journal, 21(1): 1105-1121.
Escandón, D., Rodríguez, A. y Hernández, M. (2013). “La importancia de las capacidades dinámicas en las empresas born global colombianas”. Cuadernos de Administración, 26(47): 141-164.
Evers, N. (2011). “International new ventures in “low tech” sectors: a dynamic capabilities perspective”. Journal of Small Business and Enterprise Development, 18(3): 502-528. http://doi.org/ftntsh.
Fayos, T. y Calderón, H. (2013). “Principales problemas de internacionalización de las cooperativas agroalimentarias españolas”. REVESCO, Revista De Estudios Cooperativos, 111: 32-59. http://doi.org/bstg.
Fayos, T., Calderón, H. y Mir, J.B. (2011). “El éxito en la internacionalización de las cooperativas agroalimentarias españolas. propuesta de un modelo de estudio desde la perspectiva del marketing internacional”. CIRIEC-España Revista De Economía Pública, Social y Cooperativa, 72: 43-72.
Fayos, T., Calderón, H. y Mir, J.B. (2009). “Eficiencia, competitividad y políticas de promoción empresarial: Estudio del sector agroalimentario en España”. Economía Industrial, 373: 111-122.
Fayos, T., Calderón, H. y Mollá, A. (2013). “El apoyo a la internacionalización del sector minorista en España: Un enfoque desde las necesidades”. Información Comercial Española, ICE: Revista De Economía, 870: 145-162.
Frasquet, M., Dawson, J. y Mollá, A. (2013). “Post-entry internationalisation activity of retailers”. Management Decision, 51(7): 1510-1527. http://doi.org/bsth.
Galdeano-Gómez, E., Pérez-Mesa, J.C., Giagnocavo, C.L. y Griffith, C. (2015). “Food exporters and co-petition relationships: An analysis on the vegetable supply chain”. British Food Journal, 117(5): 1596-1609. http://doi.org/bstj.
Gellynck, X y Kuhne, B. (2010). “Horizontal and vertical netwoks for innovation in the traditional food sector”. International Journal on Food System Dynamics, 1(2): 123-132.
Gracia, A. y Albisu, L.M. (2004). “Evolución de la industria agroalimentaria española en las dos últimas décadas”. Economía Industrial, 355-356: 197-210.
He, X., Brouthers, K.D. y Filatotchev, I. (2013). “Resource-based and institutional perspectives on export channel selection and export performance”. Journal of Management, 39(1): 27-47. http://doi.org/bstk.
Helfat, C.E., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M., Singh, H., Teece, D. y Winter, S.G. (2009). Dynamic capabilities: Understanding strategic change in organizations. John Wiley & Sons, New Jersey, USA.
ICEX. (2016). España registra un nuevo record de exportaciones en 2015, España Exportación e Inversione.
Ibeh, K.I., Ibrahim, E. y Panayides, P.M. (2006). “International market success among smaller agri-food companies: Some case study evidence”. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 12(2): 85-104.
Jantunen, A., Puumalainen, K., Saarenketo, S. y Kyläheiko, K. (2005). “Entrepreneurial orientation, dynamic capabilities and international performance”. Journal of International Entrepreneurship, 3(3): 223-243.
Juliá, J.F., Meliá, E. and García B.G. (2012). “Strategies developed by leading EU agrifood cooperatives in their growth models”. Service Business, 6(1): 27-46. http://doi.org/cvtbnk.
Khalid, S. y Bhatti, K. (2015). “Entrepreneurial competence in managing partnerships and partnership knowledge exchange: Impact on performance differences in export expansion stages”. Journal of World Business, 50(3): 598-608. http://doi.org/bstm.
Knight, G.A. y Cavusgil, S.T. (2004). “Innovation, organizational capabilities, and the born-global firm”. Journal of International Business Studies, 35(2): 124-41.
Knudson, W., Wysocki, A., Champagne, J. y Peterson, H.C. (2004). “Entrepreneurship and innovation in the agri-food system”. American Journal of Agricultural Economics, 86(5): 1330-1336.
Marcos, G., Hernández, M. y Arcas, N. (2014). “La disposición a invertir en cooperativas agroalimentarias: el papel de la heterogeneidad y el oportunismo de los socios”. Economia Agraria y Recursos Naturales, 14(1): 07-25. http://doi.org/4dg.
Marcuello, C. y Saz, M. (2008). “The cooperative principles facilitators of innovation: A theoretical model”. REVESCO, Revista De Estudios Cooperativos, 94: 59-79.
MAGRAMA. (2013). Líneas estratégicas para la internacionalización del sector agroalimentario, Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medioambiente.
MAGRAMA. (2015). Nota de comercio exterior: Septiembre de 2015-Avance. Nuevo récord de exportaciones con más de 43.000 millones de euros en los últimos doce meses, Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medioambiente.
Maxwell, J.A. (2004). “Using qualitative methods for causal explanation”. Field Methods, 16(3): 243-264.
Mesa, J. y Andújar, J. (2010). “Distribución óptima del transporte intermodal: aplicación a la exportación de perecederos”. Economía agraria y recursos naturales, 10(2): 93-119.
Mesa, J. y Barranco, M. (2015). Influencia de la distribución europea en la gestión logística del exportador: El caso de España, Alemania, Francia y Países del Este, Vol. 45. Universidad Almería.
Pehrsson, T., Ghannad, N., Pehrsson, A., Abt, T., Chen, S., Erath, F. y Hammarstig, T. (2015). “Dynamic capabilities and performance in foreign markets: Developments within international new ventures”. Journal of International Entrepreneurship, 13(1): 28-48. http://doi.org/f3n7w3.
Prahalad, C.K. y Ramaswamy, V. (2000). “Co-opting customer competence”. Harvard Business Review, 78(1): 79-90.
Prange, C. y Verdier, S. (2011). “Dynamic capabilities, internationalization processes and performance”. Journal of World Business, 46(1): 126-133. http://doi.org/cv4hcx.
Sáez, F.F. (2009). “Repercusiones de las normas privadas en el comercio agroalimentario”. Rev CEI, 14: 93-116.
Sainz de Vicuña, J.M. y Pino, A.D. (2008). “Los retos estratégicos de la distribución agroalimentaria española”. Distribución y Consumo, 18(102): 5-23.
Serrano, R., Fernández-Olmos, M. y Pinilla, V. (2015). International diversification and performance in agri-food firms. Documento de Trabajo, 01.
Teece, D.J. (2007). “Explicating dynamic capabilities: The nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance”. Strategic Management Journal, 28(13): 1319-1350. http://doi.org/dhw27m.
Teece, D.J., Pisano, G. y Shuen, A. (1997). “Dynamic capabilities and strategic management”. Strategic management journal, 18(7): 509-533. http://doi.org/d9mr5f.
Villar, C., Alegre, J. y Pla-Barber, J. (2014). “Exploring the role of knowledge management practices on exports: A dynamic capabilities view”. International Business Review, 23(1): 38-44. http://doi.org/bstn.
Villarreal, O. y Landeta, J. (2010). “El estudio de casos como metodología de investigación científica en dirección y economía de la empresa. Una aplicación a la internacionalización”. Investigaciones Europeas De Dirección y Economía De La Empresa, 16(3): 31-52. http://doi.org/f2jzrv.
Weerawardena, J., Mort, G.S., Liesch, P.W. y Knight, G. (2007). “Conceptualizing accelerated internationalization in the born global firm: A dynamic capabilities perspective”. Journal of World Business, 42(3): 294-306. http://doi.org/fdz4p4.
Winter, S.G. (2003). “Understanding dynamic capabilities”. Strategic Management Journal, 24(10): 991-995. http://doi.org/ddgx76.
Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Sage Publishing, Beverly Hills, USA.
Zahra, S.A., Sapienza, H.J. y Davidsson, P. (2006). “Entrepreneurship and dynamic capabilities: A review, model and research agenda”. Journal of Management Studies, 43(4): 917-955. http://doi.org/d6xztg.
Zollo, M. y Winter, S.G. (2002). “Deliberate learning and the evolution of dynamic capabilities”. Organization Science, 13(3): 339-351. http://doi.org/b2sch3.
Zou, S., Taylor, C.R. y Osland, G.E. (1998). “The EXPERF scale: A cross-national generalized export performance measure”. Journal of International Marketing, 6(3): 37-58.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License