Education for Sustainable Development in Operations Management subjects. The case of the Food Bank of the Rioja
DOI:
https://doi.org/10.4995/wpom.v6i1.3155Keywords:
Education for Sustainable Development (ESD), Operations ManagementAbstract
Education for Sustainable Development at university level involves achieving certain skills as liability or personal involvement in social issues. We present a practice in the subject of Operations Management two degrees: Engineering and Labor Relations and Human Resources, at University of La Rioja. To do this, we use four teaching activities, applied to the case of the Food Bank. These are: guided tour of the storehouse, practical lesson in the computer room with cooperative learning, oral presentation (with peer assessment using a rubric) and voluntary participation in a campaign to collect food.Downloads
References
Alfaro Tanco, J.A. (2014). Desarrollo de competencias y habilidades a través de proyectos basados en empresas reales: Análisis en asignaturas de Dirección de Operaciones. Educade (Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas), Vol. 5, pp. (pendiente). https://doi.org/10.12795/EDUCADE.2014.i05.03
Alfalla-Luque, R.; Medina-López, C.; Arenas-Márquez, F.J. (2011). Mejorando la formación en Dirección de Operaciones: la visión del estudiante y su respuesta ante diferentes metodologías docentes. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa Vol. 14, pp. 40-52. https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.01.002
Aguiar, G.F; Peinado, J.; Cunha, J.C.; Aguiar, B.C.X.C. (2010). Las visitas Técnicas a Empresas como parte del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje en Ingeniería Mecánica. Formación Universitaria, Vol. 3, Nº 5, pp. 21-28.
Barth, M.; Rieckmann (2012). Academic staff development as a catalyst for curriculum change towards education for sustainable development: an output perspective. Journal of Cleaner Production, Vol. 26, pp. 28-36. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.12.011
Behrens, B.; Müller-Christ, G. (2005). Innovative Sustainability Monitoring and Reporting for Universities. Conference on the International Launch in Higher Education: Conference Proceedings: Committing Universities to Sustainable Development. Graz, Austria, April 2005, pp. 239-248. Accesible en: http://www-classic.uni-graz.at/geo2www/proceedings.pdf
Bernardo, M.; Tarí J.J. (2013). Propuesta de código ético para la asignatura de Gestión de la Calidad: comparativa interuniversitaria. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas (Educade), Vol. 4, pp. 111-123. https://doi.org/10.12795/EDUCADE.2013.i04.08
Bonilla Priego, M.J.; Fuentes Moraleda, L.; Vacas Guerrero, C.; Vacas Guerrero, T. (2012). Análisis del proceso de evaluación del Trabajo Fin de Grado en las nuevas titulaciones. Educade, Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, Vol. 3, pp. 5-21. https://doi.org/10.12795/EDUCADE.2012.i03.02
Ceulemans, K.; De Prins, M. (2010). Teacher's manual and method for SD integration in curricula. Journal of Cleaner Production, Vol. 18, pp. 645-651. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.09.014
De Haan (2007). Guide Education for Sustainable Development at Secondary Level. Justification, Competences, Learning Opportunities. Compiled by the Transfer-21 Programme's 'Quality and Competences' working group. Transfer-21 Programme. Accesible en: http://www.transfer-21.de/daten/materialien/Orientierungshilfe/Guide_competences_engl_online.pdf
De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Universidad de Oviedo. Accesible en: http://www.enlinea.ugfca.net/enlinea/pluginfile.php/20285/mod_resource/content/1/LIBRO%20MARIO%20DE%20MIGUEL.pdf
Díaz-Garrido, E.; Martín-Peña, M.L.; Sánchez López, J.M. (2013). Aprendizaje cooperativo en la materia dirección de producción y operaciones. Working Papers on Operations Management, Vol. 4, Nº 2, pp. 44-65. https://doi.org/10.4995/wpom.v4i2.1658
Escribano González, A. (1995). Aprendizaje cooperativo y autónomo en la enseñanza universitaria. Enseñanza Vol. 13, pp. 89-102. Accesible en: http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/69492/1/Aprendizaje_cooperativo_y_autonomo_en_la.pdf
Felder, R.M.; Brent, R. (2001). Effective strategies for cooperative learning. Journal Cooperation & Collaboration in College Teaching, Vol. 10, Nº 2, pp. 69-75.
Gessa Perera, A. (2011). La coevaluación como metodología complementaria de la evaluación del aprendizaje. Análisis y reflexión en las aulas universitarias. Revista de Educación, Vol. 354, pp. 749-764.
Gordillo Torres, J.J.; Perera Rodríguez, V.H. (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en Educación Superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Vol. 36, pp. 141-149. Accesible en: http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n36/11.pdf
Junyent, M.; Geli, A.M. (2007). The ACES Network: Curriculum Greening of Higher Education. In: Good Practices in Education for Sustainable Development. Teacher Education Institutions. UNESCO-Education for Sustainable Development in Action. Good Practices, 1. Extraído de: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001524/152452eo.pdf
Karatzoglou, B. (2013). An in-depth literature review of the evolving roles and contributions of universities to Education for Sustainable Development, Journal of Cleaner Production, Vol. 49, pp. 44-53. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.043
Lambrechts, W.; Mulà, I.; Ceulemans, K.; Molderez, I.; Gaeremynck, V. (2013). The integration of competences for sustainable development in higher education: an analysis of bachelor programs in management, Journal of Cleaner Production, Vol. 48, pp. 65-73. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.12.034
Lansu, A.; Boon, J.; Sloep, P.B.; Van Dam-Mieras, R. (2013). Changing professional demands in sustainable regional development: a curriculum design process to meet transboundary competence. Journal of Cleaner Production, Vol. 49, pp. 123-133. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.10.019
Lozano, R. (2010). Diffusion of sustainable development in universities' curricula: an empirical example from Cardiff University. Journal of Cleaner Production, Vol. 18, pp. 637-644. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.07.005
McKeown, R. (2002). Manual de Educación para el Desarrollo Sostenible. Centro de Energía, Medio Ambiente y Recursos. Universidad de Tennesse. Extraído de: http://www.esdtoolkit.org/Manual_EDS_esp01.pdf
Méndez Landa, M.T. (2009). Voluntariado universitario, participación ciudadana y desarrollo. Ponencia en IX Congreso anual de investigación sobre el tercer sector en México y VII Conferencia regional ISTR de América Latina y el Caribe. Extraído de: http://www.lasociedadcivil.org/docs/ciberteca/Ponencia_Maria_Teresa_Mendez_Landa.pdf
Mogensen, F.; Mayer, M.; Breiting, S. Varga, A. (2009). Educación para el desarrollo sostenible. Barcelona: Graó.
Moreno-Murcia, J.A.; Aracil, A.; Reina, R. (2014). La cesión de responsabilidad en la evaluación: una estrategia adaptada al Espacio Europeo de Educación Superior. Educación XX1, Vol. 17, Nº 1, pp. 183-200. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10710
Oltra, M.J.; García, C.; Flor Peris, M.L.; Boronat, M. (2013). Active learning methods and student performance: A design of a Production Mangement course. Working Papers on Operation Management, Vol. 3, Nº 2, pp. 84-102.
Ortega Ruiz, P.; Mínguez Vallejos, R. (2003). Educar para una cultura medioambiental, Revista de Educación, Nº extra 1, pp. 271-294.
Perold, H.; Nieves Tapia, M.; González, A.; Montes, R. (2007). Servicio Cívico y Voluntariado. El Servicio Cívico y el Voluntariado en América Latina y el Caribe. Servicio Cívico y voluntariado 2. Extraído de: http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Servicio_Civico_02_espanol.pdf
Queiruga, D.; González-Benito, J.; Rocha Valencia, L.A.; Lannelongue, G. (2014). "Prácticas docentes para sensibilizar socialmente al alumnado universitario: el caso de la asignatura de organización de la producción" Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas (Educade) 5, pp. (pendiente) https://doi.org/10.12795/EDUCADE.2014.i05.02
Roorda, N. (2001). AISHE. Auditing instrument for the integration of sustainability in higher education. DHO. Amsterdam.
Roorda, N. (2002). Assessment and policy development of sustainability in higher education with AISHE. In: Filho, W.L. (Ed.), Teaching Sustainability at Universities: Towards Curriculum Greening, Environmental Education, Communication and Sustainability. Peter Lang, Frankfurt.
Sleurs, W. (2008). Competences for ESD teachers. A framework to integrate ESD in the curriculum of teacher training institues, Brussels.
Sidiropoulos, E. (2013). Education for sustainability in business education programs: a question of value. Journal of Cleaner Production (en prensa). https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.10.040
Steiner, G., Posch, A. (2006). Higher education for sustainability by means of transdisciplinary case studies: an innovative approach for solving complex, real-world problems, Journal of Cleaner Production, Vol. 14, pp. 877-890. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.11.054
UNESCO (2014). Página web principal de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Extraído de: http://www.unesco.org/new/es/our-priorities/sustainable-development/
Yarime, M.; Tanaka, Y. (2012). The Issues and Methodologies in Sustainability Assessment Tools for Higher Education Institutions. A Review of Recent Trends and Future Challenges. Journal of Education for Sustainable development, Vol. 6, Nº 1, pp. 63-77.