Engineering at the service of history: Paleolithic invisible images

Authors

  • Aroa Gutiérrez Alonso Universidad Politécnica de Madrid
  • Mercedes Farjas Abadía Universidad Politécnica de Madrid
  • José Antonio Domínguez Gómez Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.4995/var.2014.4172

Keywords:

Petroglyph, Algorithms, Image Processing

Abstract

This article aims to describe the development of a new non-invasive methodology, through techniques and tools of digital image processing to optimize materials and time in obtaining graphical representative and accurate information from petroglyphs and rock paintings belonging to Paleolithic. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aroa Gutiérrez Alonso, Universidad Politécnica de Madrid

Doctoranda Universidad Politécnica de Madrid

References

ACEVEDO, A. (2004): Aplicación del Dstrech-ImageJ a imágenes digitales del arte rupestre de Patagonia (Argentina) Comeduingonia virtual, revista electrónica de Arqueología, 2012 vol VI nº2:152-175, Argentina.

CLOGG, P et al. (1999): Digital Image Processing and the Recording of Rock Art. Journal of Archaeological Science (2000) 27, pp. 837–843. U.K https://doi.org/10.1006/jasc.1999.0522

FRYER, J. et al (2005): Spatial Modelling an aboriginal cave painting: Easy with modern technology. Annual Colloquium of the spatial information Research Centre University of Otago, Dunedin, New Zealand.

GONZÁLEZ, R.C., WOODS, R.E. (1992): Tratamiento digital de imágenes ISBN: 0-201-62576-8, Estados Unidos.

GUTIÉRREZ CALVACHE, Divaldo A. et al. (2014): Primera aplicación de Dstrech-ImageJ. Mejora automatizada de imagen digital en el arte rupestre. Grupo Cubano de Investigaciones del Arte Rupestre, Cuba

HERNÁNDEZ PÉREZ MAURO S. et al. (2014): “Pinturas Rupestres en el Barranc de Carbonera (Beniatjar, Valencia) Nuevas lecturas de un yadimiento excepcional”, Recerques del museu d’ Alcoi, 22-23 ISSN: 1135-2663.

MARK, R.; BILLO, E. (2002): A Stitch in Time: Digital Panoramas and Mosaics. American Indian Rock Art, vol 25. Steven M. Freers, Editor. American Rock Art Research Associtaion 1999 pp. 155-168.

MARTINEZ COLLADO, F.J. et al.(2011): “Aplicación del plugin Dstrech para el programa ImageJ al studio de las manifestaciones pictóricas del abrigo Riquelme (Murcia)” ISNN 1699-0889 Cuadernos de Arte Rupestre.

NADRAP (nd). Northumberland and Durham Rock Art Project. http://www.northumberland.gov.uk/default.aspx?page=1634 (visitado el 15-09-2014)

RODRIGUEZ I. et al. (1995): Evaluación por tratamiento digital de imágenes del deterioro de monumentos. Metodología. Revista CSIC, 95. Materiales de Construcción vol. 45 nº 240. https://doi.org/10.3989/mc.1995.v45.i240.545

ROGERIO CANDELERA, M.A. Análisis de imagen y documentación integral del arte rupestre: una propuesta de futuro. Instituto de Recursos Naturales y Agrobiología de Sevilla CSIC.

ROGERIO CANDELERA, M.A. (2008): Análisis de la imagen de paneles rupestres: mucho más que la elaboración de calcos digitales. Instituto de Prehistoria y Arqueología “Sautuola”. Santander.

STORCH DE GRACIA, J.J. et al. (1985): El proceso digital de imagen en la investigación arqueológica. Anales de prehistoria y arqueología, 1, pp. 91-102. Secretariado de publicaciones, Universidad de Murcia.

Published

2014-10-23

How to Cite

Gutiérrez Alonso, A., Farjas Abadía, M., & Domínguez Gómez, J. A. (2014). Engineering at the service of history: Paleolithic invisible images. Virtual Archaeology Review, 5(11), 14–19. https://doi.org/10.4995/var.2014.4172

Issue

Section

Articles