Modelos virtuales entorno al Territorio Vetón; hacia una visualización del pasado accesible para todos los públicos.
DOI:
https://doi.org/10.4995/var.2013.4280Keywords:
Vetton territory, Educational iconography, Public archaeology, Museology, VirtualityAbstract
This article offers the preliminary results of a project carried out by experts of computers as well as designers and archaeologists for the creation of realistic 3D models of Vetton Culture architectures based on the data recorded during excavations. The present example is focused specifically on the so-called castros (Iron Age settlements) of Castillo de Saldeana (Saldeana), Lugar Viejo (Yecla de Yeltes) and Las Merchanas (Lumbrales).
Downloads
References
ALMANSA, J. (2011): “Arqueología para todos los públicos. Hacia una definición de la Arqueología pública a la española” Arqueoweb. Revista sobre Arqueología en Internet 13. Disponible: http://www.ucm.es/info/arqueoweb/pdf/13/almansa.pdf (consultado 8 de abril de 2012).
BAKKER, G.; MEULENBERG, F. & RODE, J. (2003): “Truth and credibility as a doublé ambition: reconstructions of the built past experiences and dilemas”, The Journal of Visualization and Computer Animation 14, pp. 1-9. http://dx.doi.org/10.1002/vis.314
CASTELLS, M. (2000): La era de la información, vol 1. Alianza, Madrid.
COPELAND, T. (2006): “Constructing pasts: interpreting the historic environment” en A. HEMS & M. BLOCKLEY (eds.): Heritage Interpretation. Routledge, London, pp. 83-95.
DÓMIGUEZ-SOLERA, S. D. (2009): “Pseudociencia y Arqueología”, Arqueoweb, Revista sobre Arqueología en Internet 12. Disponible: http://www.ucm.es/info/arqueoweb/pdf/12/dominguezsolera.pdf (consultado 8 de abril de 2012).
FORTE, M. y SILOTTI, A. (Eds.) (1997): Virtual Archaeology: Re-Creating Ancient Worlds. Harry N. Abrams, Inc, Publishers; New York
LOCK, G. (2003): Using Computers in Archaeology. Towards Virtual Pasts. Routledge, London. https://doi.org/10.4324/9780203451076
HERNÁNDEZ CARDONA, F. X. (2011): “La iconografía en la didáctica de las ciencias sociales”, Íber, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia 68, pp. 7-16.
HERNÀNDEZ CARDONA, F. X. & RUBIO CAMPILLO, X. (2009): “Interactividad didáctica y museos”, Enseñanza de las Ciencias Sociales 8, pp. 91-100.
MÁRTINEZ, T. y ROJO Mª. C. (2011): “Una aproximación virtual al territorio vetón”, en Íber. Iconografía didáctica, materiales interactivos, nº 68. pp. 17-24.
MERRIMAN, N. (ed.). (2004): Public Archaeology. Routledge, London. https://doi.org/10.4324/9780203646052
PUJOL TOST, L. (2010): “Comprender lo virtual: conclusiones de un estudio evaluativo sobre reconstrucciones virtuales en los museos arqueológicos”, Virtual Archaeology Review 1 (1), pp.139-143. https://doi.org/10.4995/var.2010.5139
POLLEFEYS, M. PROESMANS, M. KOCH, R. VERGAUWEN M. & VAN GOOL L. Flexible 3D - Reconstruction techniques with applications in archeology, [online] http:www.esat.kuleuven.ac.be/sagalassos [Consulta: 2-04-2012].
RASCÓN MARQUÉS, S. (2003): “El mundo en sus manos. O cómo utilizar las nuevas tecnologías en la difusión del Patrimonio Arqueológico”, en II Congreso Interacional sobre Musealización de Yacimientos Arqueológicos. Barcelona, 7, 8 y 9 de octubre de 2002. Ayuntamiento de Barcelona. pp. 250-261.
REILLY, P. (1990): “Towards a virtual archaeology”, en Computer Applications in Archaeology. Edited by K. Lockyear and S. Rahtz. Oxford: British Archaeological Reports, Int. Series 565. pp. 133-139.
RUIZ ZAPATERO, G. & ÁLVAREZ-SANCHÍS, J. R. (1997): “La Prehistoria enseñada y los manuales escolares españoles” Complutum 8, pp. 265-284.
TILDEN, F. (1977): Interpreting our heritage. Chapel Hill, NC, University of North Carolina Press.
VIDAL MATÍAS, E. (2008): “Castros y verracos: Viajando por los orígenes del olvido”, en ÁNGEL B. ESPINA BARRIO (ed.): Turismo, cultura y desarrollo. Antropología en Castilla y León e Iberoamérico X, Salamanca, Diputación de Salamanca, Instituto de Investigaciones antropológicas de Castilla y León, pp. 137-158.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.